Ettelgem-Lissabon op het stalen ros

Ettelgem-Lissabon op het stalen ros

Ettelgem-Lissabon

Al van mijn 16e rijpt het idee om met de fiets op reis te trekken. Maar dan wel ergens naartoe, niet zomaar rondjes rijden. Mijn schoonbroer woont in Lissabon, ik woon in Ettelgem. Met de fiets op familiebezoek, dat moet kunnen, toch? De voorbereidingen, de trip, de mijmeringen, de avonturen, je kunt ze hier volgen.

Sleutelen en trainen

De voorbereidingPosted by Pieter 31 Jan, 2018 18:33:15

Het begint te naderen hoor, mensen! 4 april komt met rasse schreden dichterbij. Tijd om nog een tandje bij te steken.

Op materiaalvlak heb ik vorige week een grote stap gezet. Decathlon zal mij dankbaar zijn. Mijn fiets is ondertussen al wat meer reis-baar:

- 2 bidonhouders met telkens een bidon van 950 ml - er moet voldoende gedronken worden onderweg... water welteverstaan

- Een nieuw triatlonstuur. De oude bleek toch niet zo stevig meer en is dus vervangen door een gloednieuw exemplaar. Een extra stukje stuur zorgt voor meer variatie in mijn houdingen waardoor ik mijn nek en rug wat hoop te sparen

- Een dag-tasje voorop. Het kleine zakje hangt tegen mijn stuur aan mijn frame en is klaar om mijn dagelijkse benodigdheden bij te houden: portefeuille, wat eten, ... Het kan snel mee en snel terug op de fiets.

- Klikpedalen. Ja hoor, het is toch van da! Klikkerdeklik op de fiets, extra kracht bij het klimmen. Maar wel lekker los gezet zodat ik mijn voeten er vlot uit krijg en dus minder kans heb op smerige valpartijen. Of dat hoop ik ten minste.

- 2 anti-lek banden. Ze liggen er nog niet op, mijn huidige banden zijn nog in prima staat dus nog niet nodig om nu al te vervangen maar ik leg die anti-lek sluffers er zeker op voor ik vertrek. Zo kan ik al eens met sprekend gemaak door een veld punaises fietsen. Een mens weet nooit wat hij zal tegen komen onderweg.

- Een reserve-binnenband. Eentje is genoeg, ik heb materiaal bij om banden te herstellen maar wil dat liever niet zomaar onderweg moeten doen. Ik kan dus, als ik door dat punaiseveld toch een lekje heb, snel een nieuwe band voorzien en dan het nodige oplapwerk in alle rust uitvoeren aan het einde van de dag.

- Kleertjes. Nog niet de hele set, ik wil alles even testen voor ik verdere aankopen doe maar ik heb toch al een mooi arsenaal: regenbroek, regenjas, fietstrui, handschoenen en - vooral - een onderbroek. Huh? Jaja, een onderbroek voor op de fiets. Met een stevig kussentje voor mijn poepeschete zodat ik zachtjes mijn krent op mijn zadel kan neervleien.

- Een zonnebril met verschillende glazen. Want een zonnebril op de fiets is ook heel handig om vliegen uit je ogen te houden. Maar op een duistere dag rijd je liever niet met een donkere bril rond. Ik kocht er dus eentje met 4 verschillende glazen: donkere tegen de zon, gewone tegen de vliegen, gele tegen de mist en een roze omdat het leven nu eenmaal mooier is door een roze bril. Jammer dat je maar één setje glazen tegelijk kunt gebruiken. Wat doe je bij een mistige dag met af en toe een straaltje zon waarop de moraal niet goed zit? Dan wil je toch geel, donker én roze op je neus?

- Een gsm-houder. Mijn smartphone zal ook als fiets-gps dienen. Handig als je dan ook af en toe eens op het schermpje kan turen waarheen de route je brengt. Ik heb het ding al netjes bovenop dat nieuwe stuur gemonteerd zodat ik mooi zicht heb op mijn routeplanner.

Een hele boterham (en dito rekening) maar wel allemaal van belang. En we zijn er nog niet. Ik heb nog wat gerief nodig. Een extra onderbroek of 2 zal nuttig zijn. Niet dat ik van plan ben om in mijn broek te plassen maar een paar liter zweet per dag zullen er ook voor zorgen dat die broekjes al eens een wasbeurtje kunnen verdragen. Nog truitjes, een extra afritsbare broek, fietstassen, ... Voer voor volgende aankopen.

Materiaal moet getest worden en de benen moeten ingereden geraken. Een vergadering met vzw Contano, waar ik peter van ben, ging door in Roeselare ipv Oostende. Ideaal om even over en weer te fietsen... dacht ik. Man man, wat een wind! De hele weg had ik wind tegen en die wind waaide hevig. Op zich geen probleem, ware het niet dat die vergadering op tijd start en ik er ook op tijd wilde zijn. Ik deed er toch langer over dan gedacht. Dat de batterij van mijn gsm (en dus gps) leeg was en ik mijn powerbank niet mee had, deed er geen deugd aan. Ik belandde in het centrum van Roeselare waar ik nog maar eens met koning auto werd geconfronteerd. Ongelooflijk hoe sommige mensen de fietser compleet lijken te negeren. Ik ben nochtans redelijk zichtbaar, denk ik. De bestuurder van de stevige Mercedes die me net niet van de baan reed, wist me zelfs fijntjes te vertellen dat ik links van de auto's moest rijden. Pardon? We rijden toch rechts in België? "Ja, maar als het druk is, moet jij links rijden". Zijn er verkeersdeskundigen onder de lezers die daar iets kunnen over vertellen? Want ik heb er in alle geval nog nooit iets over gehoord.

Hoe dan ook, ik kroste me in het zweet voor zo'n 32 km. Daarna vergadering en dan terug de fiets op voor dezelfde 32 km in tegengestelde richting. Deze keer met wind in de rug. Heeeerlijk! Mijn gemiddelde snelheid vloog de lucht in, ik spurtte in no time naar Ettelgem terug. Conclusies na 60 km fietsen? Ja hoor!

- Geen zadelpijn! Leve de nieuwe onderbroek!

- Toch weer wat knie-pijn. Beetje geforceerd tijdens de rit tegen wind.

- Veel nekpijn. Maar daar wordt aan gewerkt.

- Goeie regenbroek.

- Regenjasje lijkt me niet 100% waterdicht

- ZWETEN JONG!! Moeilijk te zeggen dus of ik nat was van de regen of enkel van 't zweet.

- De moraal zit goed. En dat is toch wel belangrijk. Ik hoop echt door die fysieke klachten te geraken maar als dat ok is (en blijft), dan wordt die tocht een super avontuur.

Na die eerste stevigere test is de tijd zeker rijp om nog wat extra info te gaan inwinnen bij mensen die dergelijke tochten hebben ondernomen. Gisteren zat ik samen met Luc, hij stapte al 5x naar Compostela, waaronder eenmaal van Oudenburg naar daar en eenmaal van Lissabon naar daar. Dat covert dus zowat mijn hele route. Prima leesvoer, heel bruikbare tips en een duidelijke route die mij aan mijn rode draad kan helpen. Dat ziet er dus goed uit. Wat zeker al vast staat is dat mijn eindbestemming niet mijn doel mag worden. Het doel moet de hele reis zijn, het onderweg zijn, mensen ontmoeten, mezelf tegen komen, genieten en... afzien.



  • Comments(0)//www.delustigeavonturiers.be/#post9